• Ana Sayfa
  • Yardım
  • Ara
  • Giriş Yap
  • Kayıt
Sayfa: [1]
Gönderen Konu: Patlatma Deliklerinin Doldurulmasında Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar  (Okunma Sayısı 2448 defa)
goxel
Yönetici
Usta Madenci
*******
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 1230



Üyelik Bilgileri Site
« : Ocak 29, 2012, 10:17:00 ÖÖ »


Doldurma işlemine başlamadan önce deliklerin doğru boyda delinip delinmediği ölçülmeli, deliklerde tıkanma olup olmadığı kontrol edilmelidir.

Delik ağzında problem çıkarabilecek gevşek taşlar temizlenmelidir. Patlatma işleminden önce mutlaka bir patlatma raporu hazırlanmalıdır. Bu rapora delik patterni çizilmeli ve deliklerin boyu ölçülüp bu rapora yazılmalıdır.

Delikler olması gerekenden daha uzun delinmiş ise delikten çıkarılan kırıntılar yeniden deliğe doldurulmalı ve istenilen delik derinliğine ulaşılmalıdır. Tam tersi delik hesap edilenden kısa delinmiş ise tabanda tırnak kalma olasılığı çok yüksektir. Bu durumda basınçlı hava ile delikler temizlenmeli yada  yeniden delinmelidir.

Şarj sırasında ağırlıklı şerit metre ile şarj kolon boyu sık sık ölçülmelidir. Kısa ve küçük çaplı deliklerde delik derinliğini ve deliklerde tıkanma olup olmadığını ölçmek için sıkılama çubuğu da kullanılabilir.

Sıkılama boyu açık iletmelerde genel olarak yük mesafesine eşit alınmalıdır. Sıkılama malzemesi olarak kuru deliklerde delicinin dışarı attığı taş tozu kullanılabilir. Sulu deliklerde köşeli parçacıklardan oluşan akışkan özelliğe sahip 25 mm altında by-pass malzeme kullanılabilir.

Doğal jeolojik karstik boşluklar ya da süreksizlikler şarj kolunun beklenenden kısa olmasına dolayısıyla aşırı savrulmaya yol açabilir. Bu yüzden denetlenmesi gerekir. Eğer şarj kolonu beklenen değere yaklaşmakta ise sık sık ölçüm yapılması aşırı şarjlamayı önler ve sıkılamanın istenilen boyda olmasına olanak sağlar. Genel bir kural olarak açık işletmelerde yapılan basamak patlatmalarında sıkılama boyu, yük mesafesine eşit yada patlatma delik çapının 14 ila 28 katı arasında olmalıdır.

Küçük çaplı kartuşların deliklere doldurulması esnasında kıvılcım çıkarmaz tahta ya da sağlam bir plastik malzemeden yapılmış bir sıkılama çubuğu kullanılmalıdır. Yapılan patlatmalar sonucunda  yastık kartuşunun küçük çaplı deliklerde kullanılmaması gerektiği ortaya çıkmıştır. Bu nedenle deliğe konulacak ilk patlayıcı primer patlayıcı olmalıdır. Kapsül ucu daima delik ağzına (ateşleme yönüne) bakacak şekilde yerleştirilmelidir. Primer kartuş asla ortadan ikiye bölünmemeli ve yerine sıkıca itilmelidir. Çok şiddetli vurarak yapılan sıkıştırmadan kaçınılmalıdır.

Büyük çaplı kartuşların deliklere doldurulmasında ise kartuşlar ortadan bölünebilir ve sıkıca sıkıştırıla bilinir. Ancak aşırı sıkıştırma asla yapılmamalıdır. Sıkıştırma sırasında kapsül kuyruk tellerine ya da şok tüplere hasar vermemek için dikkat edilmelidir.

Daha büyük çaplı delikler doldurulurken primer patlayıcı, kapsül kuyruk telleri ve şok tüpleri zarar görmeyecek şekilde delik içerisine dikkatlice  indirilmelidir.

Elektrikli kapsül kullanılıyor ise kapsülün bulunduğu dinamit indirilirken herhangi bir takılma ve zorlanmaya karşı dikkatli davranılmalıdır. Tellerin kopması ihtimaline karşın sert hareketler yapılmamalıdır. Şarj için ise yarı iletken şarjlayıcı hortum kullanılmalıdır. Kapsül ek tellerinin ayırt edilebilir renklerden olması bağlantının doğru yapılabilmesi için çok yararlıdır. Eğer delik içinde birden fazla kapsül var ise aynı kapsülden çıkan telleri karıştırmamak için gereken önlemi alınmalıdır.

 Harici elektrik ve pnömatik  şarjlama kullanılıyor ise elektrikli kapsül kuyruk telleri üzerine basınçlı kaplar ya da venturi şarjlayıcılar ile pnömatik olarak şarjlama yapılan patlatma deliklerinde statik elektrik oluşumunu önlemek için şarjlayıcı topraklanmalıdır. Bu topraklama işlemi, borulara, hava hatlarına ya da yer akımlarına karşı çok iyi iletken olan diğer parçalara asla uygulanmamalıdır.

 Küçük çaplı patlatma deliklerini pnömatik şarjlamada plastik astarlar kullanılmamalıdır. Çünkü plastik astarlar statik elektrik oluşma riskini arttırır.

 Harici elektrik kullanımında bir sorun yaşanıyorsa ya da kapsül kuyruk telleri üzerine pnömatik şarjlamanın yapılması tüzüğe aykırı ise elektrikli olmayan ateşleme sistemi kullanılmalıdır. Elektrikli olmayan ateşleme sistemleri de bu sorunu tamamen gidermeyebilir , bu nedenle önceden bahsedilen emniyet önlemleri yine alınmalıdır.


kaynak: delmepatlatma.org
Kayıtlı
MadenTurk.org Reklamlari

Sayfa: [1]
Yazdır
Gitmek istediğiniz yer: