• Ana Sayfa
  • Yardım
  • Ara
  • Giriş Yap
  • Kayıt
Sayfa: [1]
Gönderen Konu: LYS 2010 MADEN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜNE KAYIT YAPTIRAN ÖĞRENCİLERİN İSTATİSTİKLERİ  (Okunma Sayısı 5521 defa)
goxel
Yönetici
Usta Madenci
*******
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 1238



Üyelik Bilgileri Site
« : Haziran 10, 2011, 10:02:49 ÖÖ »



HAZIRLAYAN : NADİR AVŞAROĞLU - MADEN MÜHENDİSİ


2010 YILINDA ÜNİVERSİTELERİMİZİN MADEN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMLERİNE KAYIT YAPTIRAN ÖĞRENCİLERİN ÖSS PROFİLİ ve ÇEŞİTLİ BİLGİLER

Yüksek öğretime girmek zor. Liseyi bitiren her beş gençten dördünün daha ileri bir eğitim görme olanağı bulunmuyor. Her yıl yaklaşık 1,9 milyon genç üniversite kapılarından geri çevriliyor. Plansızlığın her alanda egemen olmaya başladığı ülkemizde, bunun en yaralayıcı sonuçlarından birisi, yüksek öğretimde ve onun bir parçası olan maden mühendisliği öğretim/eğitiminde gözlenmektedir. Yıllardır maden mühendisliği eğitimi veren kurumlar “kriterlere uymuyor” denilerek kapatılırken, hangi kriterlere uygun olduğu belli olmayan üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerini giderek çoğalmaktadır.

Dünya eğitim sektörü yıllık 2 trilyon dolarlık bir pazar durumundadır. Dünya toplam ticareti üzerinden dolaşıma giren paranın 1997 rakamları ile 5,47 trilyon dolar olduğu düşünülürse, eğitim üzerinden dolaşıma giren 2 trilyon doların çekiciliği kendiliğinden anlaşılır. Dünya ölçüsünde eğitim, sağlık vb. sosyal hizmet alanlarının geniş çaplı tasfiyesinin yaygınlaşmaya başladığı bir dönemdeyiz. Bugün üniversitelerimizde yaşanılan yapısal dönüşümleri anlayabilmenin, bu politikalara karşı güçlü bir mücadele verebilmenin ön koşulu kuşkusuz, dünya ölçüsünde yaygınlaşan bu neo-liberal politikaları anlayabilmekten geçmektedir.

Bir taraftan Yeni Dünya’nın gereklerinden zannederek planlama düşüncesinden vazgeçen, diğer taraftan Ulusal Eğitim Politikaları oluşturmayı gereksiz bir çaba olarak değerlendirip bu konuyu bile küresel kuruluşların yönlendirmelerine terk eden siyasi iktidarlar, pek çok konuda olduğu gibi üniversite eğitimi konusunda da Türkiye’yi her gün biraz daha derin bir açmazla karşı karşıya getirmektedirler.

Günümüzde ülkemizde bulunan üniversitelerimizden halen 19’unda maden mühendisliği bölümü bulunmakta, bu bölümlerden 8 adeti ikinci öğretim vermekte ve toplam 27 program ile öğrenim yapılmaktadır. Bu bölümlerin dışında İTÜ’ne bağlı olarak eğitim vermekte olan Cevher Hazırlama Mühendisliği Bölümü de maden mühendisliği diploması vermemekle birlikte Türkçe ve İngilizce iki ayrı program ile bu kapsamda değerlendirmeye alınmaktadır. Bu bölümlere son yıllarda Elazığ Fırat Üniversitesi ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitelerinde açılan maden mühendisliği bölümleri ile 2 ayrı program daha eklenmesi beklenmektedir. Her biri 47-77 öğrenci alan (İTÜ iki ayrı programda almakta) bu bölümlerde öğrenci fazlalığı nedeniyle var olan olanakların giderek daraldığı, eğitim kalitesinin düştüğü, altyapı olanaklarının yeterince oluşturulamadığı görülmektedir.

Bu çalışmanın sağlıklı bir şekilde yorumlanabilmesi için üniversitelerimizin maden mühendisliği bölümleri hakkında bazı bilgilerin bilinmesinde faydalar vardır.

Ülkemizdeki modern maden mühendisliği eğitimi Cumhuriyet’in kurulması ile birlikte 1924 yılında ülke madenciliğinin gereksindiği elemanları yetiştirmek üzere Zonguldak’ta Yüksek Maden ve Sanayi Mühendisi Mektebi açılması ile başlamıştır. 1949 yılında Zonguldak Maden Teknik Okulu açılmış, bu okul 1961 yılında İstanbul’a nakledilerek İTÜ Teknik Okulu’nun maden bölümünü oluşturmuştur.

1953 yılında 5 yılık eğitim sonucu yüksek maden mühendisi unvanını veren İTÜ Maden Fakültesi açılmıştır. 1961 yılında Zonguldak Maden Teknik okulunun İTÜ Teknik Okulu bünyesine alınmasından sonra İTÜ'de hem yüksek maden mühendisliği hem de maden mühendisliği eğitimi başlamıştır. 1960 yılında ODTÜ, 1969'da Hacettepe, 1971 yılında şimdiki Dokuz Eylül Üniversitesi, 1975 yılında da şimdiki Zonguldak Karaelmas Üniversitesi ve Eskişehir Osman Gazi Üniversiteleri maden mühendisliği öğrenimi vermeye başlamışlardır.
« Son Düzenleme: Temmuz 27, 2011, 01:16:10 ÖÖ Gönderen: goxel » Kayıtlı

Uğur Göksel OKUMUŞ - Maden Mühendisi
MadenTurk.org Reklamlari

goxel
Yönetici
Usta Madenci
*******
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 1238



Üyelik Bilgileri Site
« Yanıtla #1 : Haziran 10, 2011, 10:05:51 ÖÖ »


1983 yılından sonra YÖK’un kurulması ile sayıları artan Üniversitelerimizde açılan maden mühendisliği bölümlerimiz de; 1987 yılında kurulan Sıvas Cumhuriyet Üniversitesi, 1987 yılında kurulan Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi, 1988 yılında kurulan Malatya İnönü Üniversitesi, 1990 yılında kurulan Adana Çukurova Üniversitesi, 1991 yılında kurulan İstanbul Üniversitesi, 1991 yılında kurulan Trabzon Karadeniz Teknik Üniversitesi, 1992 yılında kurulan Diyarbakır Dicle Üniversitesi, 1991 yılında kurulan Konya Selçuk Üniversitesi, 1991 yılında kurulan Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, 2002 yılında kurulan Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2005 yılında Niğde Üniversitesi ve 2006 yılında Muğla Üniversiteleri eklenmiştir.

Bu tabloda, 2010 yılında üniversitelerimizin maden mühendisliği bölümlerine girmeye hak kazanan toplam 1.762 öğrencinin profili değerlendirilmeye çalışılmıştır. Maden mühendisliği bölümlerine kayıt yaptırmayı hak kazanan bu öğrencilerden 36’sı okul birincisi olmak üzere 1.160 kişi üniversitelerin birinci öğrenimine ve 16’sı okul birincisi olmak üzere 550 kişi üniversitelerin ikinci öğrenimine kayıt yaptırmışlardır.

2008 yılında bu bölümlere toplam 1.480 öğrenci kayıt yaptırma hakkı kazanmışken, sadece iki yılda bu rakam % 19 artış göstererek 2010 yılında 1.762’ye ulaşmıştır. Bu iki yıllık süre zarfında Malatya İnönü Üniversitesi Maden Mühendisliği Bölümü’nün ikinci öğrenim programı hayata geçirilerek, bu programa toplam 72 öğrenci alınmıştır. Yine aynı dönemde Sıvas Cumhuriyet Üniversitesi Maden Mühendisliği Bölümü birinci öğretim programında 25, ikinci öğretim programında 36 fazladan öğrenci alarak toplam 61 öğrenci fazla almıştır. Ayrıca Trabzon Karadeniz Teknik Üniversitesi de ikinci öğretim programına geçerek 2008 yılını kıyasla 57 öğrenci daha fazla almaya başlamıştır.

2008 yılına oranla Orta Doğu Teknik Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi ve İstanbul Üniversitelerinde kontenjan artışı yaşanmamış, geri kalan tüm üniversitelerimiz kontenjanları birinci ve ikinci öğrenimleri dahil olmak üzere 5’şer öğrenci arttırılmıştır. Son olarak kurulan bölümlerimizden Niğde Üniversitesi Maden Mühendisliği Bölümü kontenjanını 15 azaltmıştır. Ayrıca İTÜ Cevher Hazırlama Bölümü de kontenjanını 15 öğrenci daha arttırmıştır. Bu çalışmada İTÜ Cevher Hazırlama Bölümü rakamları bu bölüm halen maden mühendisliği ile ilişkilendirilmediğinden sadece bilgi mahiyetinde gösterilmiş olup hesaplamalara dahil edilmemiştir. Diğer yandan kıyaslamak amacı ile seçilmiş çeşitli mühendislik branşlarına ait öğrenci kontenjanları aşağıdaki gibidir.
Kayıtlı

Uğur Göksel OKUMUŞ - Maden Mühendisi
goxel
Yönetici
Usta Madenci
*******
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 1238



Üyelik Bilgileri Site
« Yanıtla #2 : Haziran 10, 2011, 10:10:56 ÖÖ »


2008 yılında toplam 1.480 olan üniversitelerin maden mühendisliği kontenjanları iki yılda % 19 artış göstererek 1.762’ye çıkmıştır. İki yıllık süre zarfında İTÜ İngilizce programı ile Muğla Üniversiteleri öğrenci almışlar, ayrıca Karadeniz Teknik Üniversitesi ve Malatya İnönü Üniversitelerinin II. öğrenimleri açılmıştır. Sadece üç üniversitemizde (ODTÜ, İTÜ, İstanbul Üni.) kontenjan artışı yaşanmamıştır. Diğer tüm üniversitelerde ve her iki programlarında birden 5 ile 25 arası kontenjan artışı yaşanmıştır. Ayrıca geçtiğimiz yıllarda yeni açılan bazı bölümler ve ikinci öğretim programları 2010 yılında birinci programlarına eşit sayıda öğrenci kabul ederek kontenjan artışı yaratmışlardır.

Yeni açılan ya da bu yıl ikinci öğrenimine öğrenci kabul eden tüm üniversiteler bu iki yıllık süre zarfında kontenjanlarında 5’er öğrenci artış yaşanmıştır. Kontenjan artışına gitmeyen ODTÜ, İTÜ, İstanbul Üni. Hariç tüm üniversitelerimizde yaşanan bu 5’er öğrencilik kontenjan artışı sadece Sıvas Cumhuriyet Üniversitesinde 25 kontenjan artışı ile farklılık göstermiştir. Üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerinin tümüne öğrenci yerleştirilirken, sadece ve sadece Sıvas Cumhuriyet Üniversitesinin ikinci öğreniminde 25 kişilik bir yerleştirme açığı yaşanması da son derece anlamlı ve manidardır.   



2010 yılında üniversitelerimizin maden mühendisliği bölümlerinin Sıvas Cumhuriyet Üniversitesi II. öğretimi hariç tüm kontenjanlarına yerleştirme yapılmıştır. Toplam 1.693 (% 96,08) olan kontenjanların tamamına yerleştirme yapılmıştır. Yerleşen bu adayların dışında 147 (% 8,34) öğrenci de yerleştirmeye hak kazandıkları halde üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerine kayıt yaptırmamışlardır. 

2008 yılında okul birincileri dahil toplam 1.480 kontenjana yerleştirme yapılırken, yerleştirilen adaylardan 65’i (% 4,39) bölümlere kayıt yaptırmamışlardır. 2008 yılında kazandıkları halde maden mühendisliği bölümüne kayıt yaptırmayan öğrenci oranı % 4,39 iken, bu oran 2009 yılında toplam 90 öğrenci ile % 5,83’e, 2010 yılında da toplam 147 öğrenci ile % 8,45’e çıkarak, iki yılda yaklaşık iki katı artmıştır. 2007 yılında maden mühendisliğini kazandıkları halde bölümlere kayıt yaptırmayan öğrenci sayısı 37 (% 3,32) oranında kalmıştır.



Üniversitelerimizin maden mühendisliği bölümlerine, diğer mühendislik branşlarına oranla daha az puan alan öğrencilerin yerleştiği bir gerçektir. 2010 yılında üniversitelerimizin maden mühendisliği bölümüne giriş yapan öğrencilerin aldıkları ağırlıklı taban puanı ortalaması 250,163 olarak gerçekleşmiştir. Bu puanı alan öğrenci de üniversite sınavında 310,215. olarak sıralamada yer almıştır. Kısaca; 2010 yılı ÖSS’nda ortalama olarak 310.000. olan bir öğrenci maden mühendisliği bölümüne kayıt yaptırma hakkı kazanmıştır.

Yine bu tablo incelendiğinde ilk ÖSS’nda taban başarı sırası ilk 100.000’in içinde olan sadece iki üniversitemize bağlı toplam üç program bulunmaktadır. Bu durum diğer yüzbinlik dilim (100.000-200.000) için de geçerlidir ve başarı sırası ilk 200.000 içinde yer bulan bu altı programın tamamı da üç büyük kentimizde bulunmaktadır. Taban başarı sırası 200.000-300.000 arasında yer alan toplam 5 program ve 300.000-400.000 arasında yer alan toplam 15 program yer almıştır. Sadece bir bölümümüz taban başarı sırası 400.000’in altında öğrenci kabul etmiştir.     

Maden mühendisliği bölümleri bulunan üniversitelerimizde, diğer mühendislik alanları da incelendiğinde nerede ise tüm bölümlerde en düşük puanla öğrenci alan bölümlerin maden mühendisliği bölümü olduğu görülmektedir. Toplam 19 üniversitede öğrenimi verilen maden mühendisliği programı 8 (% 42,10) üniversitemizde diğer mühendislik branşlarına oranla en düşük puanla öğrenci almaktadır. Maden mühendisliği programlarını puanı 2008 yılında olduğu gibi sadece İstanbul Teknik Üniversitesi’nde jeofizik mühendisliğinden, İstanbul Üniversitesi’nde jeoloji ve jeofizik mühendisliğinden, Ankara Hacettepe Üniversitesi’nde jeoloji mühendisliğinden, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi’nde jeoloji ve jeofizik mühendisliğinden, Trabzon Karadeniz Teknik Üniversitesi’nde jeoloji ve jeofizik mühendisliğinden daha yüksek puanla öğrenci almıştır.

Bu duruma ilave olarak 2010 yılında, 2008 yılından farklı olarak Sıvas Cumhuriyet Üniversitesi’nde jeofizik mühendisliğinden, Adana Çukurova Üniversitesi’nde jeoloji mühendisliğinden, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi’nde jeoloji ve seramik mühendisliğinden, Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi’nde jeoloji mühendisliğinden, Konya Selçuk Üniversitesi’nde jeoloji mühendisliğinden, Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi’nde jeofizik mühendisliğinden daha yüksek puanla öğrenci almıştır. Son yıllarda değişen 5177 sayılı maden kanunu, taş ocaklarının maden kanunu kapsamında değerlendirilmesi ve maden ocaklarında daimi ve fenni nezaret uygulamalarının maden mühendisliği bölümlerine olan ilginin az da olsa artmasına yardımcı olduğunu söylemek mümkündür. Toplam 6 üniversitede gözlenen bu yükseliş; maden mühendisliği programlarında yaşanan talep artışından ziyade, Marmara depremi ile yerbilimlerinin bazı alanlarına olan ilginin giderek azalması ile açıklanmalıdır. Tüm bu programların haricinde maden mühendisliği bölümü olan toplam 19 üniversitede diğer tüm mühendislik branşları maden mühendisliği bölümlerinin önünde yer bulmuştur. 

Kayıtlı

Uğur Göksel OKUMUŞ - Maden Mühendisi
goxel
Yönetici
Usta Madenci
*******
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 1238



Üyelik Bilgileri Site
« Yanıtla #3 : Haziran 10, 2011, 10:18:11 ÖÖ »
















Yıllar itibarı ile üniversitelerimizin maden mühendisliği bölümüne kayıt yaptıran öğrencilerin taban başarı sıralarını inceleyen Tablo 5’de dikkati çeken temel konu ise, üniversitelerimizin maden mühendisliği bölümlerinin yıllar geçtikçe daha az puan alan öğrencilerle öğrenim yapmasıdır. Öyle ki, sadece bir yıl arayla % 68’lere varan taban puanı düşüşleri yanmıştır. Her ne kadar birçok ilde kurulan yeni üniversiteler ve açılan mühendislik bölümleri, artan kontenjanlar ve oluşturulan ikinci öğrenim programları olsa da, maden mühendisliği bölümleri diğer mühendislik branşlarına oranla çok daha fazla taban başarı sıralaması erozyonu yaşamaktadır.

Örneğin 5 yıllık bir dilim içinde 2005 yılı ile 2010 yılı taban başarı sıralamaları karşılaştırıldığında, % 86’dan % 157’ye kadar değişen bir perspektif görmekteyiz. Bu beş yıllık süre zarfında bir tek ODTÜ maden mühendisliği bölümünün başarı sırası % 86’lık bir azalış göstermiş, geri kalan tüm üniversitelerimiz % 100’ün üstünde bir başarı sırası azalışı ile karşı karşıya kalmıştır. Başarı sıralamalarındaki bu düşüşlerin büyük bir oranı büyük kontenjan artışlarının olduğu ve ikinci öğrenimlerin açıldığı 2009, 2010 yıllarında yaşanmıştır. 

Tablo 7’de üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerinin tercih edilme istatistikleri değerlendirildiğinde birbirine çok yakın sıralarda tercih edilme talepleri gözlenmektedir. Bu yıl ilk defa öğrenci alan İstanbul teknik Üni. (İngilizce), Malatya İnönü Üniversitesi II. öğrenim ve Muğla Üniversiteleri değerlendirme dışında bırakılırsa, 30 tercih sıralamasında en fazla tercih edilen bölümün 1.065 tercih ile Kütahya Dumlupınar Üniversitesi I. öğreniminin, en az tercih edilen bölümün 281 ile Sıvas Cumhuriyet Üniversitesi II. öğreniminin olduğu görülmektedir. Sıvas Cumhuriyet Üniversitesi II. öğreniminin aynı zamanda tüm bölümler arasında en düşük puanla öğrenci alan bölüm olması ve yerleştirme açığı yaşanan tek bölüm olması da bu duruma paraleldir. Üniversitelerin maden mühendisliği bölümleri (yukarıda belirtilen 3 program hariç) ortalama olarak 699 ve toplamda da 16.786 kez tercih edilmiştir. 

Tablo 8’de üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerini tercih eden öğrencilerin tercih sıralamalı değerlendirildiğinde; 1.762 adet kontenjanı toplam 18.170 öğrencinin tercih ettiği, bu duruma rağmen Sıvas Cumhuriyet Üniversitesi ikinci programında 25 kontenjan açığı yaşandığı ve yerleşimi yapılan ve kayıt hakkı kazanan 147 öğrencinin maden mühendisliği bölümlerine yerleşmediği görülmektedir. Yine bu tabloda üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerinde var olan bir kontenjana ortalama 10,2 öğrencinin talip olduğu görülmektedir.

Yukarıdaki Tablo-8’de sıralama en üst sıralardaki tercihlerine yerleştirilen öğrencilerin üniversiteleri dikkate alınarak bir sıralama tercih edilmiştir. Bu duruma göre ilk sırada yer alan Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi I. programı ortalama olarak 10,6 tercih sırasında bulunan öğrenci kayıt yaptırmıştır. Bu üniversitemizi ortalama 10,9. sırada tercih sıralamasında bulunulan Malatya İnönü Üniversitesi birinci programı ve 11. sırada tercih sıralamasında bulunulan Adana Çukurova Üniversitesi ikinci programı takip etmiştir. Son sıralarda tercih edilen bölümler ise 14,7. tercih sırası ile Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi II. programı, 14. tercih sırası ile Sıvas Cumhuriyet Üniversitesi birinci programı ve Trabzon Karadeniz Teknik Üniversitesi birinci programı yer almıştır. Tüm üniversitelere yerleştirilen öğrencilerin ortalama tercih sıralaması göz önüne alındığında ortalama 12,3. sırada olan öğrenciler maden mühendisliği bölümlerine kayıt yaptırmışlardır.
Kayıtlı

Uğur Göksel OKUMUŞ - Maden Mühendisi
goxel
Yönetici
Usta Madenci
*******
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 1238



Üyelik Bilgileri Site
« Yanıtla #4 : Haziran 10, 2011, 10:23:14 ÖÖ »



Bilindiği gibi çok uzun yıllardır üniversitelerimizin maden mühendisliği bölümlerinde kadın/erkek oranı son derece dengesiz bir seyir izlemektedir. 2010 yılında maden mühendisliği bölümlerine kayıt yaptıran öğrencilerde de bu durum gözlenmektedir. 2010 yılında üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerine toplam 244 (% 14,04) kadın öğrenci kayıt yaptırmıştır. Bu rakam 2008 yılındaki % 15,33 oranı ile hemen hemen aynıdır. Orantısal olarak en fazla kadın öğrencinin kayıt yaptırdığı bölümler Afyon Kocatepe Üniversitesi % 20,89, Adana Çukurova Üniversitesi (II. öğr.) ve Kütahya Dumlupınar Üniversitesi (II. öğr.) % 20,77 dir. 2008 yılında Hacettepe Üniversitesi % 30,64 kadın öğrenci oranı ile ilk sıradaydı. En az kadın öğrencinin kayıt yaptırdığı bölüm ise yeni açılan ve ilk kez öğrenci alan Muğla Üniversitesi (%4,25) dir. Genel bir bilgi vermesi açısından 2007 yılında yapılan ankete de katılan öğrencilerin yaklaşık % 17’si kadın öğrenciydi.   

2010 yılında üniversitelerimizin maden mühendisliğine kayıt yaptıran öğrencilerin orta öğrenim (lise) eğitimleri incelendiğinde 2008 yılına oranla çok farklı bir dağılım gösterdiği gözlenmektedir. Geçtiğimiz yıl üniversitelerimizin maden mühendisliğine kayıt yaptıran öğrencilerin % 40,01’i o yıl liseden mezun olmuştur. Başka bir deyişle üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerine kayıt yaptıran öğrencilerin yaklaşık % 60’ı ikinci ve daha sonraki sınav girişlerinde maden mühendisliğini tercih etmişlerdir. Yarıya yakın bir bölümünün ilk sınav girişlerinde maden mühendisliği bölümünü seçen öğrencilerin 2008 yılındaki oranları % 16,35’dir. Orta öğrenim konumlarına göre değerlendirmede ikinci büyük kategori % 31,61 ile lise mezunu olan öğrencilerdir. Maden mühendisliği bölümüne kayıt yaptıran lise mezunu öğrencilerin 2008 yılındaki oranı % 69,46 olmuştu. Bu kategoriyi; liseden mezun olmuş ve sınava ikinci ya da üçüncü kez giren mezun öğrenciler oluşturmaktadır. Bu rakamlardan da anlaşılabileceği gibi, 2008 yılından çok farklı olarak öğrencilerin çoğu sınava girdikleri ilk yıl maden mühendisliği bölümlerini tercih etmişlerdir.   

Bölümler temelinde tablo incelendiğinde; 2010 yılında lise son sınıfta okuyarak üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerine kayıt yaptıran en fazla öğrenci İstanbul Teknik Üniversitesi’nde (% 72,22) bulunmakta, bu üniversitemizi sırası ile Orta Doğu Teknik Üniversitesi (% 66,64) ve Hacettepe Üniversitesi (% 64,17) ile takip etmektedir. 2008 yılında da ilk iki sırada bu üniversiteler olmakla birlikte üçüncü sırada Hacettepe Üniversitesi yerine İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi bulunmaktaydı. Lise son sınıfta okuyanların en az olduğu bölümler ise Diyarbakır Dicle Üniversitesi (%14,03) ve % 15,78 oranları ile Malatya İnönü Üniversitesi ve Sıvas Cumhuriyet Üniversiteleridir. En az 2010 yılı lise mezununun kayıt yaptırdığı bu üniversite sıralaması, 2008 yılı ile aynıdır.

Özellikle üniversitelerimizin maden mühendisliğine kayıt yaptıran öğrencilerin yaşlarını incelemek için bizlere ışık tutacak “yerleşenlerin mezuniyet yılları” sütununun incelemesinde de yukarıdaki bilgileri destekleyen veriler gözlenmektedir. Üniversite giriş sıvalarında son şanslarını denediklerini düşündüğüm, 2007 yılı ve daha öncesi mezun olan öğrencilerin verilerinin olduğu sütun incelendiğinde; % 50’nin üstünde oranlar ile üç üniversitemizin yer aldığı görülmektedir. Bu üniversitelerimiz sıra ile Diyarbakır Dicle Üniversitesi (% 68,42), Malatya İnönü Üniversitesi II. öğretim programı (% 59,64) ve Adana Çukurova Üniversitesi II. öğretim programı (% 51,94) ile yer almaktadır. Bu durumun tam tersi olarak en az 2007 ve öncesi öğrenci kaydı yapılan üniversiteler de; Orta Doğu Teknik Üniversitesi (% 3,50), İstanbul Teknik Üniversitesi (İng) (% 5,55) ve Hacettepe Üniversitesi (% 5,97) dir. 





2010 yılında üniversitelerimizin maden mühendisliği bölümlerine kayıt yaptıran öğrencilerin orta öğrenim durumları incelendiğinde; ilk dikkati çeken durum lise ya da düz lise denilen orta öğrenim kurumlarının fazlalığıdır. Toplam 1.737 öğrencinin 995’i (% 57,28) düz lise mezunudur. 2008 yılında bu oran % 64,80 olarak gerçekleşmiştir. 2008 yılında sadece iki büyük ilde bulunan 4 üniversitemizde (İTÜ, İst.Üni., ODTÜ, Hac.Üni.) genele oranla düz lise mezunu öğrencilerin oranı % 50’den düşük olmasına rağmen 2010 yılında bu üniversitelere Dokuz Eylül Üniversitesi ve Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi (I. öğr.) eklenmiştir. Bölümlerdeki düz lise mezunu öğrenciler en az oranda İTÜ (İngilizce) % 13,88, ODTÜ; % 19,29 ve İTÜ % 22,22 dir. Diğer yandan düz lise mezunu öğrenciler en fazla oranda Diyarbakır Dicle Üni. % 84,21, Malatya İnönü Üni. ikinci öğrenim % 82,45, Malatya İnönü Üni. birinci öğrenim ile birlikte Niğde Üni. % 78,94 bulunmaktadır. 

Öğrencilerin orta öğrenim okulları sıralamasında ikinci olarak Anadolu Liseleri gelmektedir. Toplam 1.737 öğrencinin 351’i (% 20,20) Anadolu Lisesi mezunudur. Bu oran sadece üç üniversitemizde % 50’nin üzerine çıkmaktadır. Bu üniversiteler ODTÜ (% 63,15), İTÜ (% 55,55) ve Dokuz Eylül Üni. (% 53,24) dür. Anadolu Liselerinden mezun olan öğrenciler en az oranda Niğde Üni. (% 0), Diyarbakır Dicle Üni. (% 1,75) ve Sıvas Cum. Üni. ikinci öğrenim (% 1,92) bulunmaktadır. Bu kategoride çok düşük oranlarda Fen Liseleri 7 (% 0,40), özel liseler 179 (% 10,30) ve diğer liseler 205 (% 11,80) adet olarak yer almaktadır.

TMMOB Maden Mühendisleri Odası tarafından 2007 yılında üniversitelerin çeşitli sınıflarında okuyan maden mühendisliği öğrencileri ile yapılan ankette de bu duruma çok yakın cevaplar alınmıştır. Maden mühendisliği bölümü öğrencilerinin orta öğrenimi ile ilgili soruya verilen cevaplar arasında ilk sırada öğrencilerin yaklaşık % 54 (533 kişi) oranında (2009; % 64,80) normal lise mezunu olduğunu gözlüyoruz. Bu durumu yaklaşık % 28 ile (277 kişi) (2009; % 24,86) anadolu lisesi mezunları, yaklaşık % 9 ile (87 kişi) aralarında süper lise mezunlarının da içinde bulunduğu diğer lise mezunları, yaklaşık % 6 ile (63 kişi) özel lise mezunları, yaklaşık % 2 ile (20 kişi) fen lisesi mezunları almaktadır.

Günümüzde üniversite eğitimi almak için olmazsa olmaz bir durum olarak gösterilen fen lisesi ve Anadolu Lisesi eğitimi bu tabloda da kendini 2007 yılı anketinde de kendini göstermektedir. 991 maden mühendisliği bölümü öğrenci arasında % 28 olan Anadolu Lisesi öğrenimi, İstanbul Teknik Üniversitesi’nde % 65’e (2009; % 63,89), ODTÜ’de % 55’lere (2009; % 57,89) ulaşmıştır. En düşük oransa % 8 ile Dicle Üniversitesi’nde (2009; % 5,77) gözlenmektedir.

Özellikle 2010 yılı ÖSS’nda gerçekleştirilen yeniden yapılanma ile özellikle mühendislik bilimlerinde sayısal dışında da yerleştirme yapılabilmesinin yolu açılmıştır. Böylece 1.542 öğrenci (% 88,73) sayısal puanı ile 195 öğrenci de (%11,23) alan dışı puanlar ile üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerine yerleşmişlerdir. 

Üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerine yerleştirilen öğrencilerin ikamet ettikleri iller ve coğrafi bölgelerde incelendiğinde; öğrencilerin % 24,75’inin ikametgâh adreslerinin bulunduğu illerdeki maden mühendisliği bölümlerini tercih ettikleri görülmektedir. Bu durum dışında bölümleri tercih eden öğrencilerin % 42,14’ü o ilin bulunduğu coğrafi bölgeden gelmektedir. 2010 yılında üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerine yerleştirilen öğrencilerin % 26,30’u üç büyük ilimizden, % 42,77’si de 10 büyük ilimizden öğrenim görmeye gelmektedirler.

Kendi bulundukları illerde maden mühendisliği eğitimi görmeyi en fazla tercih eden Diyarbakırlılar % 71,92 ile ve Ankaralılar % 68,65 ile Hacettepe’de ve % 63,15 ile ODTÜ’de öğrenim görmektedirler. Yine üç büyük ilimizden gelen öğrenciler değerlendirildiğinde ise Hacettepe Üni. % 73,13 ile ilk sırada, ODTÜ % 66,66 ile ikinci sırada ve İTÜ İngilizce programı % 61,11 ile üçüncü sırada yer almaktadır.   

Bu çalışmada, 2010 yılında üniversitelerimizin maden mühendisliği bölümüne yerleşen veya kayıt yaptıran öğrencilerin üniversite giriş sınavında ÖSYM’ne verdikleri bazı bilgiler ve sınavdaki başarıları istatistiki olarak değerlendirilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmadan da görüldüğü gibi 2010 yılında üniversitelerin maden mühendisliği bölümlerine kayıt yaptıran öğrenciler uzun yıllardır olduğu gibi diğer mühendislik branşlarına oranla en düşük puanlarla girmektedir. Yine bu duruma paralel olarak öğrencilerin bölümlere girişteki başarı sıralamaları da yıllar geçtikçe gerilere düşmektedir.

Gençlerimize mühendis tanımına uygun ve bir maden mühendisinde bulunması gereken özellikleri kazandıracak, orta öğretimden başlayarak kendi yeteneklerine ve ilgi alanlarına göre donanım elde edebilecekleri bir yüksek öğrenim ve mühendislik eğitimi görmeleri en büyük arzumdur.



Nadir AVŞAROĞLU
Maden Mühendisi
Ankara-2011



KAYNAKÇA :
1 – İstanbul Kültür Üniversitesi, www.dogrutercih.com Şubat 2011
2 - YÖK  (www.yok.gov.tr)
3 - “Türkiye’de Mühendislik Eğitimi ve Maden Mühendisliği eğitimine genel bir bakış” Nadir Avşaroğlu, 2007, Yayınlanmamış Rapor
4 - “Türkiye’de Maden Mühendisliği Öğrenci Profili Araştırması” Nadir Avşaroğlu, 2007, Yayınlanmamış Rapor
5- ÖSYM Bilgileri (www.osym.gov.tr)
6- 2008 Yılında Üniversitelerimizin Maden Mühendisliği Bölümlerine Kayıt Yaptıran Öğrencilerin ÖSS Profili ve Çeşitli Bilgiler Nadir Avşaroğlu, 2009, Yayınlanmamış Rapor

Kayıtlı

Uğur Göksel OKUMUŞ - Maden Mühendisi
Dante
Yönetici
Usta Madenci
*****
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 213



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #5 : Ağustos 19, 2011, 05:46:55 ÖS »
en kısa zamanda 2011 yılının verilerini de bekliyorz
Kayıtlı
Sayfa: [1]
Yazdır
Gitmek istediğiniz yer: